Dakar klepe na dveře! Češi chtějí útočit na medaile!

Hokej, fotbal a Dakar?

Pokud se bavíme o sportech, které mají v České republice dlouhou tradici a velký počet fanoušků, každého ihned napadne fotbal a hokej. Jen málokdo by na tuto otázku odpověděl slůvkem „motorsport“. Přesto má motorsport v České republice dlouhou tradici. Obzvláště co se týče dlouhých vytrvalostních závodů. To je ostatně dobře patrné při pohledu na startovní listinu nejdrsnějšího automobilového závodu na světě.

9000 km skrze jihoamerickou divočinou

Pouhé dny nás dělí od startu nejnáročnější motoristické soutěže, kterou kdy naše planeta poznala. Legendární Rally Dakar bude odstartována druhého ledna příštího roku v Jižní Americe. Nadcházející ročník zavítá poprvé v historii dakarských soutěží do Paraguaye. Zde bude dokonce závod, jehož celková délka atakuje 9000 km, odstartován. Během této dlouhé a náročné cesty zamíří piloti do Bolivie, odkud bude jejich cesta směřovat na jih do Argentiny. V jejím hlavním městě, Bueno Aires, bude pak celý podnik ukončen.

České řady prořídly, přesto si věří!

Jak jsme již zmínili, účast v dakarských soutěžích má v České republice silnou tradici. To potvrzuje i fakt, že se na startovní listině nachází hned čtyřiadvacet českých jmen.

Motocykly

david-pabiska

V kategorii jednostopých strojů nás bude reprezentovat hned šest borců. Jmenovitě jde o Davida Pabišku (KTM), Ondřeje Klymciwa (Husqvarna), Milana Engela (KTM), Petram Vlčka (Husqvarna), Lukáše Kvapila (Yamaha) a Rudolfa Lhotského (KTM). Pro připomenutí uveďme, že David Pabiška oslaví již desátý start na Rally Dakar, zatímco Petr Vlček a Lukáš Kvapil prožijí svou dakarskou premiéru.

Čtyřkolky

josef-machacek

Kategorie čtyřkolek zažije velký návrat. Na sedlo dakarské čtyřkolky se totiž po několika letech vrací pětinásobný vítěz této kategorie Josef Macháček, který v posledních několika ročnících Dakaru soutěžil v kategorii buggy. Tento zkušený matador bude na startovní listině doplněn dvojicí českých nováčků, ve složení Zdeněk Tůma a Tomáš Kubiena.

Auta

martin-prokop

Kategorie osobních automobilů pro letošní rok prořídla z pohledu českého fanouška nejvíce. Na startu se nesetkáme s takovými jmény jako Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček, Peter Jerie nebo Dušan Randýsek, kteří nás reprezentovali v minulosti. České barvy bude v kategorii osobních automobilů hájit pouze jediný závodník. A to historicky nejúspěšnější český jezdec rally – Martin Prokop. Ten letos na Dakaru dosáhl se závodním speciálem Toyota na čtrnáctou příčku. Pro nadcházející ročník sáhl po stroji z dílny amerického Fordu, s jehož speciálem Fiesta WRC řádí na tratích světového mistrovství rally. Prokopovou volbou se pro Dakar stal Ford F-150 Raptor.

Kamiony

tatra_buggyra_racing_dakar2016

Největší pozornost tuzemských fanoušků ale rok co rok přitahuje kategorie kamionů. I ta bohužel letos zaznamenala výrazný úbytek českých jmen. Na startovní listině postrádáme jména jako Tomáš Vrátný nebo Jaroslav Valtr, který se na letošním ročníku Dakarské rally stal s osmým místem nejlepším Čechem v kategorii trucků. Naopak na startu jako každoročně budeme moci přivítat LIAZ pilotovaný Martinem Macíkem mladším (navigátoři Tomášek a Mrkva) a dvojici strojů Tatra z dílny české závodní stáje Buggyra. Za volanty těchto dvou strojů se posadí dvě největší české naděje v kategorii kamionů – Martin Kolomý (navigátoři R. Kilian a D. Kilian) a Aleš Loprais (navigátoři Stross a Tománek), který se po několika letech vrací do sedačky Tatry. Tato závodní dvojice týmu Buggyra je označována za nejsilnější český kamionový tým v historii Dakaru. Dále na startu slavné rally uvidíme i Karla Trněného. Jeho MAN sice bude ve startovní listině veden jako závodní stroj. Ve skutečnosti bude ale plnit pouze funkci rychlé operativní pomoci Fordu Martina Prokopa a Tatrovek týmu Buggyra.Pro úplnost nesmíme zapomenout ani na třetí Tatru na startu závodu. Tu bude ovšem pilotovat rodák z Andory, Albert Liovera, kterému bude navigovat Čech Jaromír Martinec. Opomenout nesmíme ani českého navigátora Daniela Kozlowskiho, v Renaultu Sherpa, pilotovaném Nizozemcem Martinem van den Brinkem. Mimochodem tento zmíněný kamion Renault Sherpa vznikal, stejně jako další dva dakarské závodní speciály pod rukama českých konstruktérů tuzemské společnosti MKR Technology.

Mnoho štěstí v nejnáročnějším závodě světa!

Nezbývá nám než popřát všem zástupcům České republiky mnoho štěstí v průběhu celé této Odyssey. Ta během dlouhých dvanácti dní prověří nejen spolehlivost techniky, ale i fyzickou a psychickou odolnost všech členů závodních týmů. Ty budou muset během dvanácti dní urazit téměř 9 000 kilometrů v nadmořské výšce pohybující se mezi 3 000 a 4 700 metry nad mořem. Není proto divu, že Rally Dakar je označována jako nejnáročnější motoristický podnik světa, který zkrátka nemá obdoby.

 

Petr Mika

Redaktor

Bez komentáře

Přidejte komentář

Váš e-mail nebude nikde publikován.

Můžete použít tyto HTML tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>