Máte dostatek vitaminu B1?

tomatoes-1587130_1920
Zobrazit galerii
3 fotek
vegetables-760860_1280
Máte dostatek vitaminu B1?
vegetables-760860_1280

tomatoes-1587130_1920
Máte dostatek vitaminu B1?
tomatoes-1587130_1920

grapefruit-1647688_1920
Máte dostatek vitaminu B1?
grapefruit-1647688_1920

Vitamín B1 se řadí do velké skupiny vitaminů tzv. B-komplexu. Toto označení je asi každému známé, protože se jedná o velmi důležité a populární vitaminy, které se podílejí na nejdůležitějších funkcích našeho těla. Samotný vitamin B1 (thiamin) je ve vodě rozpustný a tepelně celkem nestabilní vitamín, teploty nad 120 stupňů Celsia jej ničí. V potravě jej nacházíme hlavně v obilovinách, vepřovém mase a bramborách.

Charakteristika a účinky

grapefruit-1647688_1920

Vitamin B1 je pro naše tělo důležitý z hlediska správného udržení duševní kondice, protože se významně podílí na udržení dobré funkce našeho nervového systému. Jeho účinky se projevují v blokaci tvorby specifické kyseliny (kyselina pyrohroznová), která se v našem těle objevuje jako vedlejší produkt a příliš mu neprospívá. Konkrétně jde o vedlejší produkt cukerného metabolismu. Její negativní účinky jsou především vidět na naší psychice. Vzniká nervozita, stres a neklid. Vitamin B1 (thiamin) její účinky silně potlačuje.

Kromě již zmíněné blokace kyseliny pyrohroznové je vitamín B1 důležitý i pro správné energetické zásobení našeho mozku. Mozek potřebuje pro správnou funkci dostatek energie ve formě glukózy. Vitamin B1 právě přijaté cukry z potravy štěpí a zásobuje tak naše nervové centrum.

vegetables-760860_1280

Kromě výše uvedených účinku v našem organismu se vitamin B1 podílí i na udržení a posílení naší paměti, dále může posilovat chuť k jídlu, což je vhodné například při léčbě nemocí nebo při braní antibiotik nebo uklidňuje a zmírňuje projevy mořské nemoci.

Užívání a dávkování

Vitamín B1 si naše tělo nedokáže samo vyrobit a je nutno jej přijímat ve formě potravy nebo jako užívání ve formě doplňku stravy. Tělo jej ale musí přijímat pravidelně a v optimálních dávkách, nedokážeme jej ani dlouhodobě skladovat a nejdéle po 10 dnech se z těla vyloučí.

Doporučená denní dávka se pro dospělé pohybuje mezi 0,8 mg – 1,5 mg a pro děti je to přibližně třetina, pro děti do 3 let polovina dávky doporučené pro dospělé.

tomatoes-1587130_1920

Nadbytek a nedostatek

Ve střední Evropě není zaznamenán nedostatek tohoto vitamínu až na konkrétní výjimky. Přijímáme ho pravidelně v naší potravě, tedy konkrétně obiloviny a všechny výrobky z nich, vepřové maso, brambory a jejich další produkty. Pokud bychom potřebovali přeci jen vitamin doplnit, lze jej podávat ve formě potravinových doplňků. Ale pozor. Vždy se doporučuje užívat vitaminy B-komplexu současně, ne jen samostatně jednotlivé. Účinky jsou významně propojeny a souvisí spolu. V případě nedostatku dochází ke vzniku nemoci beri-beri.

Předávkování a nadbytek tohoto vitaminu v organismu téměř není možný. Vylučuje se z našeho těla v moči, protože je rozpustný ve vodě. Přesto bychom naše tělo neměli zbytečně zatěžkávat.

Jak v zimním období doplňujete vitaminy vy?

Jaroslav Pšeničný

Milovník cestování, kvalitního jídla, sportu a nevšedních zážitků. Hračička, kterého baví moderní technologie stejně jako stavebnice Lego. Zastánce názoru, že člověk by na sobě měl neustále pracovat. Požitkář.

Bez komentáře

Přidejte komentář

Váš e-mail nebude nikde publikován.

Můžete použít tyto HTML tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>